‘Wij doen dit in de eerste plaats voor de klant. Niet om er zelf geld aan te verdienen’ zei ze nog. Arme meid. Keurige marketingzinnen op school geleerd en een directie die ongetwijfeld heeft geknikt. ‘Ja, dat klinkt goed’. Maar ik snap het niet. Ik snap het echt niet. Gisteren maakte ING bekend dat ze betaalgegevens van zijn klanten commercieel wil uitbuiten. Gisteren. We hebben Facebook & Whatsapp net achter de rug. Mensen toonden hun wantrouwen en onzekerheid over die ‘staatsgreep’. Wat gaat Facebook met onze gegevens doen. En dan toch deze stap van ING?

Natuurlijk, de soep lijkt weer eens te heet. Als klant moet je expliciet toestemming geven. En de bank stuurt zelf de reclameberichten uit op verzoek van bedrijven. Waarom? Omdat ING denkt dat de klant het fijn vindt zulke gerichte reclameboodschappen te krijgen. En ja, als de klant dat fijn vindt dan blijven ze bij ING of kiezen ze voor ING. Ah, het marktaandeel. Dat is waar ook. Heb jij dat ook dat banken hardnekkig in een vakje van ‘semi overheid’ zitten in je hersens? Een hokje van solide, veilig geborgen, privacy, vertrouwd, waakt voor jou, geen gekke dingen, zekerheid? Echter; ING is gewoon een commercieel bedrijf. Het gaat ING om het marktaandeel en ING weet van de managementgoeroes dat je uitbreiding of handhaving van je marktaandeel het beste verkoopt als er een win-win situatie optreedt. Jij wordt er beter van en de klant ook. Een beetje van Maggi en een beetje van jezelf zeg maar.

Maar kan dat dan zomaar, die klantgegevens op deze manier? Volgens de ING wel. Ze hebben er juristen naar laten kijken. Dit zin hoort er ook altijd bij. Wetskennis en grondigheid, daar zijn we gevoelig voor. Volgens de Consumentenbond kan het niet. Ook die hebben een commercieel belang om leden te werven of te binden. En dat kunnen ze het beste doen door geruchtmakende zaken te winnen. Zucht. Wat is er nog echt in deze wereld? En waar is de overheid in dit geheel? Mja, de overheid. Maar daar zit dan ook meteen het volgende punt. De overheid heeft heel hard geroepen dat systeembanken niet om mogen vallen. Daarmee heeft ING in zekere zin een carte blanche om dit soort streken uit te halen, want als spaarders massaal weg zouden lopen dan is er altijd nog de overheid die hen dan weer een leninkje van een paar miljard doet. Dat maakt het voor hen wat makkelijker om met rare voorstellen te komen dan voor een doorsnee commercieel bedrijf. De overheid zal er dus uit welbegrepen eigenbelang haast mee moeten maken om de commerciële teugels van systeembanken aan te trekken. Geen rare fratsen meer. Maar ja, hoe gek het ook klinkt, een beetje pijn bij ING legt de overheid geen windeieren. Want een eventuele lening aan ING komt met forse rente terug in de staatskas. Pas als het uit de hand loopt dan wordt het gevaarlijk voor de overheidsfinanciën. Zucht. Ook hier weer belangen.

En als ze het nou eens menen? Dat ze echt vinden dat jij en ik graag gerichte reclame willen? Dan moet jij het zijn, want ik heb het wel gehad met gerichte reclame. We hebben al jaren een NEE NEE sticker op de brievenbus. Dat bevalt ons erg goed. Oke, we missen af en toe een aanbieding maar voor ons is veel belangrijker dat we al die boomverspillende folders niet meer met bakken door de deur krijgen en dat we in ons durpie op deze manier nog enigszins verstoken blijven van hijgerig commercieel getrek. Houden we niet van. Jij wel? Wil je gerichte reclame op je iPhone, in je mail, via je ING bankpost, aan de deur, aan de telefoon etc. etc.? Kan het me niet voorstellen.

Blijft mijn vraag waarom ING juist dit moment kiest. Een beetje dom lijkt me. Ze gaan hier een heel setje klanten mee verliezen al zullen ze niet willen zeggen hoeveel. Ik denk dat de waarheid is dat het al lang in gang gezet was en dat ze verrast werden door de Facebook coup. Konden ze niet meer terug. Enne, misschien hebben ze wel gedacht: ‘het zijn toch gegevens? Nou, het woord zegt het al…’.

ING verkoopt gegevens