Hoe krijg ik de dingen allemaal binnen de tijd af? Let me guess: je krijgt allemaal adviezen, maar je kunt er eigenlijk niks mee. Omdat de adviezen niet passen bij je persoonstype….! Ik denk dat het belangrijkste punt is dat je je moet realiseren welk type mens je bent. Daarvoor verwijs ik naar de modellen van DISC en Quinn. Hieronder vier typen. Waarschijnlijk herken je je er wel in eentje of in meerdere. Doe er je voordeel mee!

a. Ben je doelgericht en gericht op resultaat dan heb je waarschijnlijk weinig tijd om puntjes op de i te zetten. Dat is immers maar tijdverspilling. Er zijn belangrijker dingen in het leven. Toch knocken die dingen on the door. Mijn advies: zoek een personal assistent. Neem iemand met gevoel voor nauwkeurigheid en puntjes op de i zetten. En ben je ook niet handig in al die kleine contacten met mensen, zoek dan iemand die en nauwkeurig is en goed mensen op hun gemak stelt. Er zijn zat van zulke mensen te vinden die het leuk vinden om jou daarmee te helpen. Begin er zelf niet aan. Ik noem jullie even als eerste, dan hoef je de rest van mijn geneuzel niet meer te lezen 😉

b. Ben je een mens met een groot hart waarbij mensen zich veilig voelen en hun hart op een rustig moment kunnen delen dan heb je waarschijnlijk wel eens last van het ordenen van je tijd. Mijn advies is om er even rustig voor te gaan zitten. Neem een kop thee en schrijf gewoon je hoofd leeg. Wat speelt er allemaal. Zodra je dat allemaal op papier hebt staan kun je met cijfers, letters of mooie stickers aangeven wat voor jou het belangrijkste is en hoeveel tijd je er nodig voor denkt te hebben. Daarna neem je je agenda. Je gaat na wanneer je langer dan een uur achter elkaar tijd hebt. Het mooiste is als je elke week standaard een aantal van die momenten hebt. Blok die af in je agenda en doe in die afgeblokte tijd al die dingen die jij op papier hebt gezet. En heel belangrijk: als je klaar bent met die tijd, regel dan even een genietmomentje. Gewoon even een paar minuutjes genieten van wat je gedaan hebt.

c. Ben je energiek en enthousiast en geniet je van de omgang met anderen dan heb je waarschijnlijk veel moeite om dingen gedaan te krijgen. En wellicht baal je als de tijd je tussen de vingers door glipt. En je vindt al die taakjes en taken die gewoon gedaan moeten worden waarschijnlijk oorverdovend saai. Zeker als je ze alleen moet doen. Herken je dat beeld dan is mijn advies om het vooral niet alleen op te pakken. Regel een maatje met wie je samen een uurtje of meerdere uurtjes per week afspreekt om samen deze dingen op te pakken. Tegenover elkaar zittend met elk een laptop als het om de administratie gaat. Of om beurten samen bij elkaar schoonmaken als het om het huishouden gaat. Dan kun je blijven kletsen en toch komt het werk klaar. Lekker toch?

d. Ben je nauwgezet en vind je het belangrijk dat er orde en netheid is dan heb je waarschijnlijk weinig moeite met het indelen van je tijd. Mocht je dat wel hebben dan is mijn belangrijkste advies: stel prioriteiten, blok tijd af en maak onderscheid tussen wat belangrijk en onbelangrijk is. Voor de rest ga je het helemaal redden. Excuus dat ik jullie als laatste noem, maar jij leest dit stuk toch helemaal. 😉