{"id":2254,"date":"2021-09-08T09:52:25","date_gmt":"2021-09-08T07:52:25","guid":{"rendered":"http:\/\/www.dick-tillema.nl\/?page_id=2254"},"modified":"2021-09-08T09:52:26","modified_gmt":"2021-09-08T07:52:26","slug":"homosexualiteit","status":"publish","type":"page","link":"https:\/\/www.dick-tillema.nl\/geloof\/homosexualiteit\/","title":{"rendered":"Homosexualiteit"},"content":{"rendered":"\n

In de\nhuidige tijd is homosexualiteit een uiterst gevoelig thema. Regelmatig krijg ik\nde vraag hoe ik aankijk tegen homosexualiteit, LHBT+ en genderissues. Daarom\nhieronder een aantal elementen. <\/p>\n\n\n\n

@Christen.\nIk ben een christen. Dat betekent dat ik me associeer met Jezus Christus, dat\nde Bijbel mijn handboek voor het leven is en dat ik geloof in alles wat in de\nBijbel staat. Ik geloof ook in een laatste scheiding tussen mensen, in een\nhemel en een hel. Ik geloof ook dat het geloof in de God van de Bijbel de enige\nwaarheid is. Dat kan ook moeilijk anders omdat Jezus zelf in de Bijbel zegt:\n‘Ik ben de weg, de waarheid en het leven’. Daarmee sluit Jezus andere waarheid\nclaims uit. Ik weet dat dit voor niet-christenen en voor veel wel-christenen\nmoeilijk te verteren is. Het klinkt veroordelend, exclusief, niet verbindend\nterwijl dat in deze tijd wezenlijke elementen zijn in onze samenleving: niet\noordelen, inclusief denken, verbinden. Ik zeg daarmee niet dat christenen niet\ninclusief denken en niet verbinden. Hooguit dat christenen anders inclusief\ndenken en anders verbinden. Alles wat ik hierna schrijf wordt gekleurd door hoe\nik de wereld zie en hoe ik wil leven als christen.<\/p>\n\n\n\n

@Homofilie.\nWaar in de vorige eeuw nog onderscheid werd gemaakt tussen homofilie en\nhomosexualiteit is dat verschil momenteel niet meer aanwezig. Of je accepteert\nhomosexualiteit volledig of je accepteert het niet. Terwijl ik juist dat\nonderscheid wil blijven maken. Homofilie gaat over de geaardheid en\nhomosexualiteit over de sexuele expressie, uiting. Homofilie zie ik als een\ngegevenheid. Kom ik zo nog even op terug bij het onderdeel ‘conversie’, maar ik\nkan oprecht zeggen dat ik mijn medemens lief heb of op z’n minst lief wil\nhebben. Zowel bij homo’s als bij hetero’s lukt dat bij de \u00e9\u00e9n wat beter dan bij\nde ander. Maar het voornemen is er. Met mensen die ik ken en die zich rekenen\ntot de LHBT+ heb ik een gewone relatie, zoals ik die ook heb met mensen die zich\nniet tot die groep rekenen. Ik loop echt niet om ze heen omdat ze bij de LHBT+\nhoren. Eerder andersom. Ik ken velen van hen als leuke mensen met wie het\nprettig omgaan is. Ik vind het goed dat er oa in de kerk bijzondere en\nliefdevolle aandacht voor deze mensen is omdat hun geaardheid zowel voor\nhenzelf als voor andere kerkleden ingewikkeld kan zijn. <\/p>\n\n\n\n

@Sexualiteit.\nIn de Bijbel wordt sexualiteit uitsluitend veilig geacht in een levenslange\nhuwelijksrelatie van liefde en trouw tussen \u00e9\u00e9n man en \u00e9\u00e9n vrouw. Begonnen bij\nde eerste mensen, Adam en Eva, en doorgevoerd tot diep in het Nieuwe Testament.\nTalloze andere vormen van sexualiteit worden in de Bijbel expliciet genoemd en\nafgewezen. Een enkele keer wordt er aan toegevoegd dat God er echt een hekel aan\nheeft. Onder andere is dat het geval bij homosexualiteit en sex met dieren. Als\nGod een afkeer heeft van homosexualiteit dan heeft Hij daar blijkbaar een reden\nvoor en dan zie ik weinig ruimte voor mezelf om daar open voor te staan. Net\nzoals over allerlei andere onderwerpen denken christenen niet eenduidig over\nhomosexualiteit. Velen zien de teksten over homosexualiteit als teksten over\nhomosexuele excessen, terwijl ze niet gaan over het gewone leven van twee\nsamenwonende homosexuele mensen. Ik ben geen theoloog, maar als ik zo de\nbetogen van de experts lees dan vind ik het betoog voor acceptatie van\nhomosexualiteit na 2000 geschiedenis van afwijzing van homosexualiteit weinig\novertuigend. Het lijkt meer een poging om in het reine te komen met de maatschappelijke\ntendenzen die ook in de kerk hun uitwerking hebben en leiden tot verlegenheid,\nongemak en ongewilde verwijdering. <\/p>\n\n\n\n

@Regenboog.\nDe regenboog is en blijft de uiting van Gods liefde voor de mensheid. Geplaatst\nin de wolken na de zondvloed door God zelf, waarbij Hij zei: dit nooit weer,\ndat beloof ik. De Evangelische Omroep heeft deze regenboog jarenlang als\nsymbool gehad met de tekst ‘Er is hoop’. Die betekenissen van de regenboog vind\nik mooi en hebben mijn steun. In de huidige tijd staat de regenboog met name\nvoor alles wat te maken heeft met homosexualiteit, LHBT+ en gender. De\nregenboog als uitdrukking van liefde voor de medemens, ongeacht geaardheid en\nmet geaardheid vind ik mooi en heeft mijn steun. De regenboog als uitdrukking\nvan de onvoorwaardelijke goedkeuring van elke sexuele expressie steun ik niet.\nDe regenboog is onduidelijk geworden als symbool. Verschillende groepen claimen\nhem voor hun overtuiging of ideologie. Daarom ben ik voorzichtig geworden met\nde regenboog.<\/p>\n\n\n\n

@De vleugels\nmee. Ik proef de huidige aandacht voor LHBT+ als een enorme progressieve\nmaatschappelijke ontlading. De tijd is er blijkbaar rijp voor om de 5-7%\nminderheidsgroep van de LHBT+ ongelimiteerd krediet te geven. Het NOS, de\nTweede Kamer, de kranten zijn er vol van. Voor het onderwijs zijn er speciale\nprogramma’s. Heel bijzonder dat deze minderheidsgroep zoveel wind mee krijgt,\nterwijl allerlei andere minderheidsgroepen veel minder aandacht krijgen. Niet\nin onderwijsprogramma’s komen. Problematischer vind ik het dwingende karakter.\nIk herinner mij van de RSG in Enkhuizen waar ik voorzitter van de MR ben\ngeweest dat scholieren verplicht waren deel te nemen aan een roze vrijdag met\nspeciale aandacht voor deze groep. Op zich prima, mits in evenwicht met\naandacht voor andere minderheidsgroepen. Problematisch vond ik dat scholieren\ngevraagd werden te gaan staan als steunbetuiging voor de LHBT+-ers. Net als met\nhet hijsen van de regenboog vlag betekent dat niet alleen steun van deze\nmensen, maar ook van elke gewenste sexuele expressie. Stuitend vond ik dat de\nscholieren die niet gingen staan apart genomen werden door een volwassene om er\nover door te spreken. Ik kan me daar boos over maken, dat scholieren op die\nmanier ge\u00efntimideerd worden. Gedwongen worden om mee te doen, op straffe van\nsociale schandpaal en brainwash door speciaal opgeleide volwassenen. Is er nog\nruimte voor een andere mening dan de progressieve mening? Of wordt die niet\nmeer geduld en hooguit gedoogd totdat een linkse meerderheid er voorgoed mee\nafrekent?<\/p>\n\n\n\n

@Haat en\nfobie. In lijn met het voorgaande merk ik dat een afwijkende mening over LHBT+\nsuccesvol wordt geframed met woorden als ‘homohaat’ en ‘homofobie’. Ik voel me\ndaar niet door aangesproken. Ik haat homo’s niet en ik denk dat dat voor de\nmeeste mensen geldt die een inmiddels afwijkende mening over LHBT+ hebben. En\n‘homofobie’ is een woord dat ook ver van me af staat. Een fobie is een\npsychische aandoening waarbij iemand, om doorgaans onduidelijke redenen, een\novermatige angst ontwikkelt voor specifieke zaken of situaties. Het klinkt\nlekker om dat op je tegenstanders te plakken, maar het raakt eigenlijk kant nog\nwal. Ik ken niemand die een dergelijke fobie heeft ten opzichte van\nLHBT+.  <\/p>\n\n\n\n

@Transgender.\nIk geloof dat God de mens geschapen heeft. Misschien heeft God in het proces\nvan scheppen ergens een knal gebruikt, maar dat lijkt me onwaarschijnlijk. God\nheeft alles zeer zorgvuldig in elkaar gezet. God heeft man en vrouw geschapen\nen dat zie ik dan ook als ‘normaal’. Als je je niet thuis voelt bij het\ngeslacht waarvan je de kenmerken draagt dan zie ik dat primair als afwijkend en\nanders dan ‘normaal’. En dus vind ik dat je heel zorgvuldig moet zijn in je\nreactie, net zoals dat bij andere psychisch en fysiek afwijkende uitingen\ngebeurt. Niet te snel therapie aanbieden, maar ook niet te snel concluderen en\nbevestigen dat iemand transgender is. En zeker niet voor het 18e levensjaar\noperatief ingrijpen. Ik heb (nog) geen mening over ingrijpen na het 18e\nlevensjaar, maar weet wel dat het ook voor transgenders een hele worsteling is.\n<\/p>\n\n\n\n

@Conversie.\nDaarmee kom ik op conversie en conversietherapie. In Nederland wil een\nmeerderheid van de Tweede Kamer conversietherapie verbieden en is er een\nheksenjacht ontstaan naar de 15 organisaties die dit zouden doen, waarbij het\ngerucht gaat dat dat het topje van de ijsberg is. Zulke niet bewezen geruchten\ndoen het natuurlijk uitstekend als je je punt wilt maken. Problematisch is dat\nde onderzoekers uitsluitend informatie hebben ‘van horen zeggen’. Een wankel\nbouwwerk. Probleem is dat elke relatie tussen LBHT+ en therapie tegenwoordig\nuiterst verdacht is. En dat is raar. Ik verwacht niet dat er onderzoek naar\ngedaan is omdat geen enkele wetenschapper zich er aan zal willen branden, maar\nik ben er van overtuigd dat er onder de LHBT+ (minstens) drie groepen te\nonderscheiden zijn. 1. Genetisch bepaalde LHBT+. Dat zal de grootste groep\nzijn. Voor deze groep heeft therapie geen zin. Ze zijn zoals ze zijn. 2. LHBT+\ndoor mensen. Deze groep is LBHT+ geworden doordat ze ergens in hun leven sexuele\nschade hebben opgelopen of doordat mensen hen op het spoor van LHBT+ hebben\ngezet. Bijvoorbeeld door de uitspraken of de daden van hun familie. Of door\nsexueel misbruik. Of door heftige teleurstelling in heterosexuele relaties. 3.\nCulturele LHBT+. Er is ook een groep die LHBT+ omarmt, waarbij ik vraagtekens\nheb bij hun intentie. Ik lees van mensen die in sexueel opzicht van alles\nhebben geprobeerd hebben en ook LHBT+ willen uitproberen. Al dan niet uit\nsexuele verveling, rebellie of ijdelheid. Er zullen in groep 2 en 3 mensen zijn\ndie zelf aangeven dat ze geholpen willen worden om het LHBT+ leven achter zich\nte laten. Voor die mensen is ruimte nodig. Een veilige therapeutische bedding.\nHet is ronduit kwalijk dat het voorgenomen verbod op conversietherapie dergelijke\nmensen de pas afsnijdt. <\/p>\n\n\n\n

@Gebed. Ik\ngeloof in de levensveranderende kracht van het gebed. En ik ben blij dat we in\nNederland openlijk en vrij mogen bidden. Voor alles en voor iedereen. Ook voor\nmensen met LHBT+. Als ik dat wil dan kan ik God vragen om hen hetero gevoelens\nte geven. Ik lees dat God soms LHBT+ ers verandert. Dat ze met andere ogen naar\nhun LHBT+ gaan kijken. En soms hetero worden. Soms verandert God hen en vaak\nook niet. Ik zeg met opzet ‘kan’, want op dit moment doe ik dat niet. Maar ik\nsluit ook niet uit dat ik dat zal doen als daar aanleiding voor is. <\/p>\n\n\n\n

Ps Op 23\njuni 2021 diende in de Raadsvergadering van gemeente Ermelo een motie over het\nhijsen van de regenboogvlag. Als raadslid van de ChristenUnie deed ik mee aan\nde stemming. Het werd een vrije hoofdelijke stemming, omdat er onder andere\nbinnen de ChristenUnie fractie verschillend over werd gedacht. Mijn\nstemverklaring: <\/p>\n\n\n\n

Als ik deze\nvlag zie dan zie ik drie dingen. <\/em><\/p>\n\n\n\n

  1. Ik zie de regenboog als expressie van de liefde voor en aanvaarding van ieder mens, ongeacht geaardheid. En als steun aan een groep vaak onheus bejegende mensen. Daarin weerspiegelt deze vlag iets zijn oorspronkelijke betekenis, namelijk het teken van Gods liefde en trouw voor de mensheid. <\/em><\/li>
  2. Ik zie de regenboog als erkenning dat gemeente Ermelo aan iedere inwoner een veilige plek wil bieden, ongeacht geaardheid en ongeacht de manier waarop iedere inwoner uitdrukking wil geven aan die geaardheid. <\/em><\/li><\/ol>\n\n\n\n

    Als het bij\ndeze twee aspecten was gebleven dan had ik de vlag graag een plek gegund tussen\nde vlaggen van andere minderheidsgroepen die we als gemeente een hart onder de\nriem willen steken. Maar het hijsen van de regenboogvlag zie ik ook als de\nonvoorwaardelijke goedkeuring, aanmoediging en promotie van elke gewenste\nseksuele expressie. Daar kan ik als christen niet achter staan omdat ik geloof\ndat God seksualiteit heeft voorbehouden aan de huwelijksrelatie van liefde en\ntrouw tussen \u00e9\u00e9n man en \u00e9\u00e9n vrouw.<\/em><\/p>\n\n\n\n

    Voorzitter,\nik heb er mee geworsteld vanwege de eerste twee punten die ik echt belangrijk\nvind, maar het derde punt weerhoudt mij om voor te stemmen. Daarom zal ik tegen\ndeze motie stemmen. <\/em><\/p>\n","protected":false},"excerpt":{"rendered":"

    In de huidige tijd is homosexualiteit een uiterst gevoelig thema. Regelmatig krijg ik de vraag hoe ik aankijk tegen homosexualiteit, LHBT+ en genderissues. Daarom hieronder een aantal elementen. @Christen. Ik ben een christen. Dat betekent dat ik me associeer met<\/p>\n","protected":false},"author":2,"featured_media":0,"parent":372,"menu_order":0,"comment_status":"closed","ping_status":"closed","template":"","meta":[],"_links":{"self":[{"href":"https:\/\/www.dick-tillema.nl\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/2254"}],"collection":[{"href":"https:\/\/www.dick-tillema.nl\/wp-json\/wp\/v2\/pages"}],"about":[{"href":"https:\/\/www.dick-tillema.nl\/wp-json\/wp\/v2\/types\/page"}],"author":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.dick-tillema.nl\/wp-json\/wp\/v2\/users\/2"}],"replies":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.dick-tillema.nl\/wp-json\/wp\/v2\/comments?post=2254"}],"version-history":[{"count":1,"href":"https:\/\/www.dick-tillema.nl\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/2254\/revisions"}],"predecessor-version":[{"id":2255,"href":"https:\/\/www.dick-tillema.nl\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/2254\/revisions\/2255"}],"up":[{"embeddable":true,"href":"https:\/\/www.dick-tillema.nl\/wp-json\/wp\/v2\/pages\/372"}],"wp:attachment":[{"href":"https:\/\/www.dick-tillema.nl\/wp-json\/wp\/v2\/media?parent=2254"}],"curies":[{"name":"wp","href":"https:\/\/api.w.org\/{rel}","templated":true}]}}